Nostalgiapurjehdus 5.11.- 12.11.2012

Myöhemmin me Azorit - Dublin reissulle osallistuneet keskustelimme osallistumisesta ARC:n kisaan vuonna 2012

http://www.worldcruising.com, mutta se peruuntui, kun emme saanet riittävää miehistöä voidaksemme varata koko Vahinen.

Päätimme sitten tehdä nostalgiapurjehduksen Vahinella: Malagasta Madeiran kautta Las Palmasiin. Varasimme Malagasta hostellin kuudelle ja Las Palmasista huoneiston kuudelle.

Lensimme Malagaan. Kiertelimme siellä 100 metrin taktiikalla, 100 m kävelyä ja baariin tapaksille. Tällä systeemillä saimme illan kulumaan pikkutunneille asti. Seuraavana päivänä läksimme samalla meiningillä liikkeelle, mutta asetuimme mukavalle terassille, josta oli näkyvyys hienoihin purje-ja moottoriveneisiin, niin hienoihin, jottei kaikilla lottovoitoillakaan pääsisi kuin osaomistajiksi. Nautimme GT:tä jopa niin paljon, että tarjoilija kävi naapuriravintolasta hakemassa lisää, kun omat varastot olivat loppuneet.

Purjehduspäivän alkaessa siirryimme Vahinelle, jossa kippari sanoi: kaikki on valmista lähtöön, lähdetään !

Sade oli alkanut hieman ennen lähtöä ja jatkui koko yön.

Yön aikana pujahdimme Gibralttarin salmesta Atlantille. Moottori oli tarpeen, jotta salmessa oleva vastavirta voitettiin. Atlantille siirtymistä olivat delfiinikaverit seuraamassa.

Atlantilla oli kevyttä vastatuulta ajatellen Madeiraa, niinpä päätimme mennä Lanzarotelle. Lanzarotella kävimme ravintolassa syömässä ja joimme yhden purjehtijan tarjoamat kuoharit synttäreidensä kunniaksi.

Seuraavana aamuna siirryimme ankkuriin läheiseen lahteen parannellaksemme eriasteisia krapuloita. Ankkurissaolo oli hyvä, sillä meri oli aika kuoppainen.

Illalla lähdimme kolmosreiviin laitetun isopurjeen voimin kohti Las Palmasia. Matelemalla olisimme ylihuomen aamulla perillä. Tuulta olikin riittävästi kolmosreivissä olevalle isopurjeelle, joten muita purjeita ei tarvittu. Jatkoimme seuraavaan aamupäivään asti samoilla asetuksilla. Päivällä kippari tarjosi rommipaukun ja minä poltin Sepon Malagasta ostaman havannalaisen.

Las Palmasissa pääsimme laituriin satojen ARC:hen osallistuvien veneiden joukkoon. Vahinellekin oli tulossa uusi miehistö, joka purjehtii kilpaa Atlantin yli.

Vietimme illan erilaisissa toimissa, kuten purren saattamisessa siihen kuntoon, jotta se voidaan luovuttaa seuraavalle miehistölle. Kaikki muut lähtivät kuka minnekin, mutta minä jäin alukselle. Olin sopinut treffit parin neitosen kanssa, joille puhuin reissustani ja markkinoin purjelaivasäätiön

purjehduksia.

Illalla porukoiden palatessa alukselle janoisina, he joivat kalantapporomminkin, joten meidän piti seuraavana päivänä käydä tuomassa uusi pullo. Toimmekin, mutta se tuli juotua uuden kipparin ja vanhan miehistön toimesta ja hauskaa oli.

Muutimme sitten hotelliin, jossa meillä oli Malagan viisikolle, kolmen huoneen, keittiön, kahden kylppärin ja ison parvekkeen muodostama huoneisto.

Kiertelimme Las Palmasia ja nautimme elämästä ja kävimme syömässä turistipaikkojen ulkopuolisissakin paikoissa.

Atlantin kutsu on edelleen voimakas.